Callback Lim10Ata\Flatix\xfwidgets::gethtml is invalid (error_invalid_class).

📢 WebForumda.Com Yılbaşına Özel Kampanyamız 📢

Yeni Yıla Özel Banner Kampanyamız 6 aylık 500 TL Yıllık 750 TL Banner kampanyalarımızdan yararlanan kullanıcılara Kurumsal Plus Rankı 3 Aylık hediye verilecektir

B2B Nedir? B2B Vs. B2C Vs. C2C Arasındaki Farklar Nelerdir?

WebForumda

WFAdmin
Moderator
YrAdmin
Katılım
14 Kas 2024
Mesajlar
1,218
Tepkime puanı
2
Puanları
38
B2B yani Business-to-Business (işletmeden işletmeye), bir işletme ile nihai bireysel tüketici (B2C) arasındaki işlemlerin aksine, işletmeler arasında yapılan bir ticarettir. Yani bir işletmenin müşterileri diğer şirketlerdir. Başlangıçta terim, işletmeler arasında herhangi bir ürün satma sürecini tanımlamak için kullanılmıştır. Günümüzde, şirketler arasındaki çevrimiçi işlemleri tanımlamak için daha yaygın olarak kullanılmaktadır.

İçindekiler
Dikey B2B Nedir?
Yatay B2B Nedir?
B2B E-ticaret Nedir?
B2B Pazarlama Nedir?
En Popüler B2B Türleri Nelerdir?
B2C Nedir?
En Popüler B2C Türleri Nelerdir?
C2C Nedir?
Tüm endüstrilerin B2B ile uğraşan şirketleri vardır. Tüm şirketler belirli tedarik ve hizmetlere ihtiyaç duyduğundan ve birçok şirket bu belirli tedarik ve hizmetleri sağladığından bu bir gerekliliktir. Şirketlerin mal ve malzeme satın alması, dış kaynak ve diğer şirketlerden kaynak sağlaması her zaman standart olmuştur. Örneğin, otomobil üreticileri arabalarının tüm bileşenlerini hiçbir zaman sıfırdan yapmazlar. Malzemeleri ve parçaları bir araya getirmek için diğer şirketlerden satın alma yaparlar.

Bilgisayar şirketleri veya ofis tedarik şirketleri gibi birçok B2B şirketi, aynı zamanda B2C’dir. Örneğin, bir bilgisayar şirketi tonlarca kişisel bilgisayar satabilir, ancak gerçek satışı şirketlere ve ofislere binlerce masaüstü ve dizüstü bilgisayar satarak yapar. Bir an için bir holdinge kaç bilgisayar satılabileceğini hayal edin ve kişisel bilgisayarların satışına kıyasla bu satıştan ne kadar para kazanıldığını düşünün.

Özetle, birçok B2B şirketi tam anlamıyla B2B olsa da, B2B ve B2C arasında bol miktarda örtüşme vardır.

Dikey B2B Nedir?​

Dikey B2B, özellikle tek bir sektörde mal ve hizmet satan şirketlerdir. Otomobil üretim endüstrisi, dikey B2B’nin mükemmel ve anlaşılması kolay bir örneğidir. Bir şirket çelik üretir ve bunu yalnızca otomobil üreticilerine satar, diğerleri lastikleri veya motoru sağlar. Dahil olan tüm şirketlerin varoluş nedenleri, otomobil üretimine yardımcı olmaktır.

Yatay B2B Nedir?​

Yatay B2B birden çok sektöre hizmet verir. Bu şirketler daha geniş bir kitleye ulaşır ve hizmet verecek birden fazla demografiye sahiptir. Kağıt satan bir şirket düşünün. Bu şirket farklı ofislere fotokopi kağıdı tedarik etmekten basılı kağıt sağlamaya kadar her tür şirkete satış yapabilir.

B2B E-ticaret Nedir?​

B2B, B2C’yi (işletmeden müşteriye) yaklaşık %260 oranında gölgede bırakan devasa bir e-ticaret pazarıdır. Dijital B2B şu an iş dünyasının en kazançlı ve yaratıcı alanlarından biridir. E-ticaret, iş dünyasına yönelik birçok geleneksel yaklaşımın yerini hızla almaya başlamıştır.

Web sitesi geliştirmeden e-posta araçlarına, bilgi araçlarına ve yazılıma kadar birçok hizmet internet üzerinden satılır. Bu hizmetlere ihtiyaç duyan ve bunları yapmak için başka şirketlerle işbirliği yapan birçok şirket vardır. Örneğin, her şirketin bir web sitesine ihtiyacı vardır ve bunun profesyoneller tarafından yapılmasını isterler, bu profesyonelleri de internet aracılığıyla bulurlar.

B2B Pazarlama Nedir?​

Dikey veya yatay, B2B pazarlama büyük bir dünyadır ve markanızı inşa etmek, ilişkiler kurmak ve müzakerelerde bulunmak için gereklidir. İnternet B2B pazarlamada hayati bir rol oynar. Şirket web siteleri ve blogları, sosyal medya, SEO, e-posta’lar, videolar ve e-kitap’ların tümü B2B pazarlamasının bir parçasıdır.

B2B pazarlama araştırmayla başlar. Pazarı (rakip markalar dahil), olası ve mevcut müşterileri ve hizmetleri araştırmak, sizi gerçeklere dayalı doğru ticari ve finansal kararlar alma konumuna getirir.

Araştırmadan sonra sırada marka isminizi ortaya çıkarmak vardır. Tüketici sizin ürünleriniz gibi bir ürünü ararken, ürününüzün görünmesini istersiniz. Bir web sitesine sahip olmak buzdağının sadece görünen kısmıdır. Google aramalarında en üst sıralara çıkabilmek için web sitenize ihtiyacınız vardır. Üzerine çalışılmış bir SEO stratejisi, sizi hızlı bir şekilde radara sokacak harika bir başlangıçtır.

Gelen kutunuzun müşteri hizmetleri ve sohbetler aracılığıyla her zaman açık olmasının yanı sıra, bilgilendirme e-posta’ları göndermek bir izleyici kitlesi edinmenize yardımcı olur. Aynı şekilde ücretli reklamlar da paranızın karşılığını verir.

Müşterilerinizin dikkatini bir kez çektikten sonra en önemli şey, onu korumaktır. İncelemeler, takipler, müşteri hizmetleri ve ürün bilgilerinizi güncel tutmak size sadık müşteriler kazandıracaktır.

En Popüler B2B Türleri Nelerdir?​

  • Mühendislik ve makine (otomobil endüstrisi, uçak endüstrisi, gemi yapımı vb.)
Bir otomobil firması, araçlarını ürettiğinde ve son kullanıcılara (bireylere) sattığında, bu işlem B2C’dir. Ancak fabrika doğrudan insanlara araba satmaz. Genellikle bu tür işletmeler bunu yetkili bir bayi ağı üzerinden gerçekleştirir. Dolayısıyla bu işlem B2B’dir. Yetkili bayiler ise otomobilleri kişilere satar ve bu da durumu B2C’ye geçirir. Ancak yetkili bir bayi, bir nakliye şirketine araç sattıysa, bu işlem yine B2B’dir.

  • Emtia ve metal işleme şirketleri
Petrol çıkarma işi yapan bir işletme, petrol işleme tesislerine satış yaptığında, bu işlem B2B’dir. Aynı şekilde petrol rafinerileri bunu benzin istasyonlarına sattığında da, işlem B2B’dir. Son olarak, bir benzin istasyonundan benzin alan bir tüketici olduğunda, bu işlem B2C’dir.

  • Reklam ve pazarlama hizmetleri
Çoğunlukla bireylerin pazarlamaya ve reklama ihtiyacı yoktur. Dolayısıyla bu sektör bir B2B temsilcisidir.

  • Kimyasal endüstri
  • Ahşap işleme
Başka pek çok endüstri örneği vardır, ancak bunlar ülkeye, ekonomiye ve diğer birçok faktöre bağlıdır.

B2C Nedir?​

B2C (Business-To-Consumer), şirketler ve tüketiciler arasındaki ticari bir faaliyettir. Büyük bir süpermarket, çevrimiçi mağaza veya hatta bir hukuk firmasının küçük bir şubesi olabilir.

Başlangıçta bu terim, mağazada alışveriş yapmak veya bir restoranda yemek yemek dahil olmak üzere, ürünleri doğrudan tüketicilere satmanın her türlü sürecini tanımlamak için kullanıldı. Günümüzde, çevrimiçi perakendeciler ve müşterileri arasındaki işlemleri tanımlamak için kullanılmaktadır.

En Popüler B2C Türleri Nelerdir?​

  • Sabit satış noktaları
Evinizin yakınındaki büyük veya küçük dükkanlar, hatta bir mahalle bakkalı bile bir B2C işletmesidir.

  • Mobil satış noktaları
Portatif sosisli sandviç ve kahve arabaları, hatta sokakta ürün satan kişiler (girişimciler) bile mobil satış noktalarına iyi örneklerdir.

  • Fast food ağları
McDonald’s veya Burger King gibi rast food zincirleri, kafeler, restoranlar, lokantalar, barlar vb.

  • E-ticaret
Amazon gibi mağazalara kadar her türlü çevrimiçi mağazayı içeren en büyük sektördür. Son tüketiciyi hedefleyen herhangi bir ürün veya hizmetle ilgilidir.

C2C Nedir?​

C2C (Tüketiciden-Tüketiciye), özel şahıslar (tüketiciler) arasındaki ticari bir faaliyettir. Bu iş modeli, doğrudan veya bir üçüncü taraf (arabulucu) aracılığıyla uygulanabilir.

Başlangıçta, C2C modeli bireyler arasında doğrudan satış anlamına gelirdi. Bugün, bireyler arasındaki çevrimiçi satışlarla ilgili. Bu durumda, bir üçüncü tarafa ihtiyaç doğar (pazar yerleri ve eBay, Craigslist veya Gumtree gibi sınıflandırılmış reklam siteleri). Bu nedenle, eBay’de bir girişimciden değil bir kişiden bir iPad satın alırsanız, bu klasik bir C2C modelidir. Komşunuza bir motorlu testere satarsanız, bu aynı zamanda C2C’nin bir örneğidir, ancak çevrimdışı bir “eski usul” tiptir.
 
Üst